Logo

Bröllopsfesten

Festfixarna tipsar

Av: Annelie Mannertorn     Foto: Paul Brissman, från boken "Festfixaren", ICA Bokförlag

Festfixarnas bästa tips
- från New York till Stockholm

Bröllop är livets största fest vare sig formatet är litet eller stort. Men hur ska man lägga upp det hela? Professionella festfixare vet det mesta om hur man lägger upp en fest och vilka festtrender som råder i New York, London och Stockholm. Här kommer några tips direkt från dem.
Foto: Paul Brissman, från boken Festfixaren, ICA Bokförlag Stockholm
Det är i New York, London och Los Angeles som de riktigt stora festerna hålls. Där minglar allt från kändisar till affärsfolk på jätteevenemang vi vanliga dödliga knappast kan föreställa oss.
— Hela London var dalmatinprickigt, på taxibilar och hela Royal Albert Hall! Ingen kunde undgå att det var filmpremiär. Helt fantastiskt genomförande, säger Marianne Djudic, som var med och arrangerade lanseringen av spelfilmen 101 Dalmatiner i London för några år sedan. Dessutom var hon med i jättelanseringen av filmen Pocahontas i New York, där man körde filmen på tre jättedukar i Central Park som kunde ses högt uppe från skyskraporna.
Efter många år i bland annat mediavärlden driver hon nu PR- och eventbyrån Taste PR i Stockholm, vilket gör att hon är en av huvudstadens festfixare och PR-konsulter. Det händer till och med att hon arrangerar ett och annat bröllop, men mest är det olika varumärken som ska lanseras:
— Jag ansvarade för lanseringseventet för Playstation 3. Vi tog över hela Nordic Light Hotel i Stockholm och gjorde levande miljöer, t.ex. flicka i gunga i ett rum och en kille som dansade i regn av pengar. Det var otroligt! Jag ordnade också filmpremiärer för Miami Vice-filmen för en del år sedan. Gästerna fick alla åka supersnabba motorbåtar över Riddarfjärden till premiärbiografen.Alla tyckte det var jättekul att känna sig som skådespelarna i filmen, berättar Marianne entusiastiskt.
Annars tycker Marianne att festtrenderna pekar åt ett mer avspänt och informellt umgänge, vare sig det gäller privata fester och stora tillställningar. I Sverige har vi inte heller riktigt samma förutsättningar för att hålla jätteevent som i världsstäderna då det är dags för premiärer och liknande.

Noggrann planering
Vad är då Mariannes bästa råd till den som planerar en egen fest eller bröllop?
— Man kan aldrig planera för mycket, för det är alltid något som inte fungerar som tänkt. Man måste vara beredd. Men den viktigaste saken att komma ihåg är att se till att alla gäster känner sig välkomna, understryker Marianne som tillfogar att hon tycker att teman, något som många andra festfixare alltid framhåller, inte alltid är nödvändigt:
— Det kan bli tema för temats skull och rörigt för gästerna. Att till exempel ha ett tema som förutsätter förkunskaper är helt fel! Hon tycker också att det är viktigt som fest- och bröllopsarrangör att sätta sig ned och prata igenom önskemålen ordentligt och att det är brudparet som får styra.
— Det är så många viljor inblandade i bröllop. Brudparet måste själv få känna efter vad de vill, det är deras bröllop. Anlita gärna en festfixare, om man kan. Man ska kunna koppla av och bara ägna sig åt att njuta av festen!
Hennes bästa tips för en lyckad fest är att ge alla information om varandra, vare sig det är muntligt eller korta skriftliga presentationer.
— Då kommer konversationen snabbt igång, för man vet vad som är viktigt för den personen man blivit placerad bredvid, avslutar Marianne och rusar vidare till nästa projekt.

Linnea Johansson fixar fester i New York. Foto: Paul Brissman, från boken Festfixaren, ICA Bokförlag New York
Linnea Johansson (bilden t.h.) lever ett glamoröst men intensivt liv som festfixare i New York. Mellan alla krävande uppdrag har hon skrivit om hur man skapar rätt feststämning i boken Festfixaren (ICA Bokförlag). Här berättar hon om de stora festerna hon varit med om att arrangera där allt från världsstjärnor och miljardärer minglat omkring. Boken innehåller dessutom många recept och planeringstips, t.ex. om hur man bäst gör blomsterarrangemang till hur man beräknar längden på bordsdukar.

Här är några av Linneas bästa tips:
  • Gör alltid en festbudget genom att bestämma ett belopp du kan spendera. Bestäm en marginal, t.ex. 10% för oväntade utgifter. Bästa sättet att hålla en budget är att vara ute i god tid och planera.
  • En fest man vill att gästerna ska komma ihåg bör ha ett tema, vilket kan vara så enkelt som en färg eller en smak.
  • Enklaste sättet att förändra ett rum är att ha rätt ljussättning. Taklampor ger fel ljus men bords- och golvlampor fungerar bra. Till de senare kan man gärna använda färgade glödlampor och värmetålig plast för att skapa stämning och färgsätta. Eller använd spotlights för att framhäva det du vill i rummet.
  • Var generös med levande ljus, inte bara på bord utan även i fönster på brickor, golv och helst i klungor för att skapa stämning.
  • Roliga effekter kan man få genom ljusslingor på oväntade ställen.
  • Ljussätt gärna blomsterarrangemang, framför allt om det är mörkt.
  • Cocktail kan fungera som förrätt, baserade t.ex. på tomatjuice och vodka och med något litet ätbart som dekoration, en räka, oliv eller ostflarn.
  • Snyggt vikta servetter, helst av tyg, förhöjer helhetsintrycket av dukningen. Effektfullt är att sy egna dubbla servetter med olika tyg på vardera sidan. Vik gärna in middagsmenyn, en blomma eller ett bröd i servetten.
  • Pappersservetter kan piffas upp med lacksigill eller kan göras personliga genom att stämpla dem med roliga motiv eller med initialer. (Stämplar och liknande finns exempelvis på Panduro Hobby och välsorterade pappershandlare, red anm).
  • Bordsdukar hjälper till att förstärka intrycket av dukning och tema. Varmt färgade och mönstrade dukar ger en välkomnande hemmakänsla medan vita dukar ger ett mer seriöst intryck. Minst 25 cm från bordskanten ska duken falla för att det ska bli snyggt. Varje gäst behöver minst 60cm i bordsutrymme i sidled. Om gästerna har bordsgrannar bakom sig ska avståndet mellan stolsryggarna vara minst 30 cm, helst 50 cm när gästen sitter ner så att man enkelt kan lämna bordet. Tunna spetstyger kan användas som dekorativa dukar över en s.k. basduk som täcker hela bordet.
  • Duka en dag tidigare så du har tid att experimentera med olika varianter på dukning.
  • Där toastmastern sitter ska han/hon kunna ha ögonkontakt med serveringspersonalen och höras bra.
Tips från annat festfixarhåll i stockholm
Läs gärna Micael Bindefelds bok "Fest - om svar anhålles" (förlag: Natur och kultur) med massor av praktiska tips, inte minst om hur man bäst bjuder in och dukar ett läckert bord.

En klassiker bland festböcker, som kan finnas på antikvariat och bibliotek, är Magdalena Ribbings och Alexandra Charles bok "Festboken" (förlag: Norstedts 1989) med allt man behöver veta om etikett, inbjudningar, dukning och planering. En bra referensbok än idag!